PROGRAMMA

AGENDA

PROGRAMMA
DAG TOT DAG

Afrovibes Festival: Creative Arts

Afrovibes besteedt ieder festival aandacht aan vormgeving en mode van hedendaagse Afrikaanse ontwerpers en vormgevers in Vormgeving en Creative Arts. Hierin nodigen wij Afrikaanse kunstenaars en ontwerpers uit die vernieuwende vormen en designelementen ontwikkelen op het gebied van vormgeving, mode en design. In 2023 was de zevende editie van dit programma. Dit is een korte weergave in woord en beeld van het vormgevings- en modeprogramma in Afrovibes 20

  • Albert Silindokuhle Khoza Zuid-Afrika). Hij maakte een fotoshoot voor zijn voorstelling The Black Circus of the Republic of Bantu. Een van de beelden uit deze fotoshoot is gebruikt als campagnebeeld. Dit beeld vertaalde het thema van deze festivaleditie Liquid Traces op treffende wijze. Het vervoer van zwarte lichamen over het water van de oceanen, de herinneringen en sporen aan koloniale reizen en de verbindende kracht van water tussen culturen en continenten. In deze beelden toont Albert Khoza de urgentie deze herinneringen en geschiedenis onder ogen te zien en het effect van de koloniale blik op zwarte lichamen.

 

  • Mode.
    In het festival waren twee mode presentaties. Naomi Rosheuvel is oprichtster van het modelabel Nomi, by Naomi. Over haar ontwerpen zegt zij: “Ik wil zowel stoutmoedigheid als verfijning brengen in een stedelijke, gedurfde garderobe om individuen te helpen hun karakter en individualiteit te tonen door middel van hun unieke kleding.” Met vakmanschap, uniek kleurenpalet en innovatieve stylingvaardigheden brengt ze de tijdloze vrouwelijkheid en de ‘durf op te vallen’. Sandro Lima is een Rotterdamse modeontwerper, theatermaker en acteur met Kaapverdische roots. Met zijn kledingstijl  zoekt hij de grenzen van mannelijke silhouetten op. Hij bracht zijn collectie en performance Manhood Womanhood naar Afrovibes 2023.
    LINK naar mode foto’s
  • TentoonstellingOceanic Marigold Beads
    De wateren van de Atlantische en Indische Oceaan kenden enorme volksverhuizingen, slavernij en de exploitatie van mensen en goederen. In veel Afrikaanse tradities zijn de oceanen en het water van de zee echter ook materiaal voor genezing, voor vloeibaarheid, voor reinigingsrituelen en wedergeboorte. De sensuele schitteringen van de Oceanic Marigold Beads brengen ons in contact met de geschiedenis van het Afrikaanse beadwork, met de oceaan, de geschiedenis van slavernij en geweld en het vermogen van water om te reinigen en te helen. Dit kunstproject kwam tot stand in samenwerking met het Oceanic Humanities for the Global South (OHGS) project van de University of the Witwatersrand Johannesburg, een onderzoek naar de gedeelde cultuurwereld van de gebieden rondom de Indische Oceaan.

    Tijdens Afrovibes was de expositie in Theater Frascati in Amsterdam van 4 –  8 oktober en De Balie Amsterdam van 10  – 30 oktober. Als onderdeel van de expositie zijn twee korte films gemaakt waarin al deze elementen, dansers, de beadworks, de zee en het strand als vloeibare sporen in elkaar overvloeien.

    Oceanic Marigold Beads – BLUE: https://youtu.be/kworEX4wcTs
    Oceanic Marigold Beads – RED:
    https://youtu.be/6FM7Slpmnvc

    Link naar expositie foto’s

  • Video performance. LAGOM: Breaking Bread with The Self-Righteous, Lhola Amira (Zuid-Afrika).
    Lhola Amira treedt niet op, ze verschijnt gewoon. Ze kijkt een beetje verloren in een veld vol bloemen in bloei, een vergezicht van schoonheid, overal geel. Ze plukt geen enkele bloem. Lhola Amira verwijst naar het vergeten koloniale verleden van Zweden, een land dat met succes een neutraal beeld van zichzelf heeft gecultiveerd. De geschiedenis met kolonialisme en slavernij lijkt verdwenen. Maar Zweden was het eerste land dat Ghana koloniseerde en slavernij praktiseerde. De zelfingenomenen hebben skeletten in hun kasten. “The axe soon forgets but the tree remembers,”zegt een Afrikaans spreekwoord. Lhola Amira wandelt door het land, in haar rode koffer draagt ze dekoloniale liefde, een dringend tegengif tegen zelfingenomenheid. Aan het eind zit ze aan het water en kijkt naar spelevarende lichamen in het water. “Poëtische esthetiek kan niet, hoe mooi ik de film ook maak.” Lhola Amira. Wegens auteursrechten kan de video niet online vertoond worden. De link naar de galerie en het werk van Lhola Amir is te zien op https://www.smacgallery.com/exhibitions-breaking-bread-with-the-self-righteous

Het programma Vormgeving en Creative Arts is mede mogelijk gemaakt met een bijdrage van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.